Várak és erődített helyek a Kárpát-medencében

Nagycsresnyó - Velika ČrešnjevicaHorvátországHorvát-SzlavónországBelovár-Körös történelmi vármegye - Vár

• Áttekintés
  • Történelem
  • Fotók
  • Alaprajzok
  • Térkép
  • Szállás

Nagycsresnyó vára  (Csresnyevica - Črešnjevica) - (Cheresneuch, Cheresneu)

Egy meredek hegyoldalon, melyet egy hegyi patak és néhány kavicsbánya övez, emelkednek Csresnyevica ősi várának maradványai. A vár neve, valószínűleg cseresznyejelentésű horvát trešnje, vagy a horvát kajkevac nyelvjárású črešnje szóból ered, de már jóval régebben is egy kultikus hely lehetett itt ahol az ószláv Chur, vagy Chres istenséget dicsőítették.

Feltételezhetően, csak egy elliptikus földhalomból állt, melyet egy széles árokkal és valamivel alacsonyabban egy földsánccal öveztek, melynek északi vége beleomlott az alanti völgybe. A vár déli oldalán lévő sánc valamivel magasabban áll. Más erődítésnek ma már semmi nyoma sincs.

A várhely neve és múltja:

Mint ahogy azt már említettük, a várhely neve teofórikus eredetű, és csak magát a települést említették meg, a Dursiuo, vagy Dersiuo nemzetség tulajdonaként. Így pld. találkozhatunk a nevével 1251-ben, a Dersiuo nemzetség birtokának a határleírásánál, aztán 1266-ban, amikor is András herceg tulajdonába került, aki az ismert Péter mester, csázmai prépost fivére volt.

A Cheresneuycha patak 1277-ben birtokhatárként szolgált. András ispán valamivel 1286. előtt, eladta eme birtokát a szomszédjának, a Moys nembeli Péternek. Végül 1347-ben, Péter fia Corrado vette meg. Ezután az erre az időre megerősödött Moys ispán leszármazottjait említik meg a vár tulajdonosaként, így pld. már 1358-ban, Moys fia Mychaela fia Johannest. Johannest ezután is megemlítették, de Csresnyevica vára többé már nem jelenik meg az okiratokban.

A várat feltehetően lerombolták, Velika Črešnjevica falva, melyhez úgy különben a vár jelenleg is tartozik, meglehetősen távol fejlődött ki tőle.

A várhelyet beazonosította 1980. V. 11-én, Branko Tkalčeć Otrovanciból, Vlado Lelek Špišić Bukovicából és Zvonko Lovrenčević és 1980. V. 30-án, Milan Kruhek, prof. Janko Jeličić és prof. Zvonko Lovrenčević.

Forrás:

Lovrenčević, Z.  (1985),  Srednjovjekovne gradine u Podravskoj regiji, "Podravski   zbornik", 85: 168-199, Zagreb.

Fordította: Szatanek József

Köszönjük Hajdú Istvánnak az átadott képeket!

GPS: É 45° 53.791 (45.896523)
K 17° 8.962 (17.149363)

Információk: Velika Črešnjevica településen a jobbra tartó úton Grabrovnica település felé kell tovább haladnunk. Kb. 1 km-t követően elérkezünk egy kereszteződéshez, ahol balra, D-i irányba kell fordulnunk. Nem a Male Črešnjevica irány!

Az úton kb. 2 km után elérkezünk a dombvonulat erdős részéhez. Még további 1  km-t haladunk tovább, míg az út egy jól érzékelhető Y útelágazáshoz ér. Itt jobbra kell tartani, majd 200 métert megtéve egy vadászház körüli tisztás mellé érünk. Itt célszerű leparkolni.

A vár innen DNy-i irányban, 300 méter távolságban lévő magaslaton helyezkedik el. A vadászház bekötőútjával szemben kezdődő erdei földúton kell elindulni, majd az arról jobbra tartó ösvényen felkapaszkodni a várhoz.

Ha ezt az üzenetet látja, hirdetésblokkolója letiltotta a térkép betöltését. A hirdetésblokkolót a címsorban megjelenő adatvédelem vagy követés elleni védelem ikonokra kattintva kapcsolhatja ki.
Tekintse meg partnereink ajánlatait a bal oldali térképen, melyen minden szálláshelyet egy ármező jelöl. A térkép a kurzor segítségével mozgatható és nagyítható. További szálláshelyek betöltéséhez nagyítson rá egy településre. Az adott szálláshelyről további információ az ármezőkre kattintva érhető el.