Várak és erődített helyek a Kárpát-medencében

KemenceMagyarországPest vármegyeHont történelmi vármegye - Tamásvár

• Térkép
  • Szállás

Tamásvár

Kemence településtől délkeletre, a Dosnya-patak völgyéből meredeken 150 méter magasan emelkedik ki az 550 méter magas északnyugati-délkeleti irányú Tamásvár-bérc. Tengerszint feletti magassága 554 m, a Dosnya-patak völgye feletti relatív magassága kb. 153 m. Az ÉNy-DK-i irányú hegygerinc szélessége 2-11 méter, hossza 120 méter. A két hosszanti oldalát 1,5-13 méter magas, csaknem függőleges sziklafalak alkotják.

DK-en a hegy folytatásától mintegy 1,5 m mély, 20 m széles árok választja el. ÉNy-on meredeken, kb. 10 m mélyre szakad le a gerinc vége. Itt, a sziklafalhoz csatlakozva kb. 4-5 m széles, 20 m hosszú, 1-1,5 m mély árok fokozta a sziklafalak által nyújtotta védelmet.

A 70 években történt helyszíni bejárások alkalmával, a látottak alapján a szakemberek több bizonytalanságot is megfogalmaztak. A gerinc körüli erődítettség elképzelhetőnek tartható, azonban késő bronzkori földvár a kis alapterülete miatt nem lehetett. Szerkezete és alakja viszont eltér az eddig ismert Árpád-kori földvárakétól is.

1980-ban Saskó István paticsdarabokat és szürkésfehér, karcolt vonallal díszített 12-13. századi fazékoldalakat gyűjtött a hegygerinc legszélesebb részén.

1984-ben Miklós Zsuzsa vezetésével, két kutatóárokkal átvágták a gerinc legszélesebb szakaszát. Mindkét árokban átlagosan 20 cm vastagságú humuszréteg alatt előbukkant a gerincet alkotó andezit. Az ásatás során előkerült leletek (cseréptöredékek, patkó, sarkanytyú töredék és apróra tört paticsdarabok) a 12-13. századra tehetőek. Cölöplyukak nem bukkant elő.

További kutatóárokkal átvágta a gerinc DK-i részén mutatkozó árkot. A humuszréteg itt is 20-25 cm vastag volt. Alatta vöröses andezittufa jelentkezett, majd ez alól bukkant elő a kemény andezit. Ez alapján megállapíthatóvá vált, hogy az árok természetes eredetű. A puhább andezittufa az évezredek folyamán jobban elkopott, mint a gerinc felső részét alkotó andezit. Ennek következtében alakulhatott ki a mesterségesnek ható árok.

Tamásváron a gerinc kiszélesedő részén, közvetlenül a sziklára épített boronaház állhatott. A lelőhely, nagysága, a leletek és a kiváló természetes védettség alapján, nagy valószínűséggel a kisméretű Árpád-kori várakhoz sorolható.

Forrás:

Magyarország Régészeti Topográfiája 9. kötet - Akadémia Kiadó -1993

Pest Megye régészeti topográfiája - A Szobi és a Váci járás (XIII / 2. kötet)

GPS: É 47° 58.598 (47.976635)
K 18° 55.923 (18.932049)

Információk: A településről DK-re, a Diósjenő irányába tartó erdészeti műúton a Fekete-völgy bejáratáig lehet autóval eljutni. Innen gyalog tudunk továbbhaladni az úton, amely a Kemence patak mentén halad enyhény felfelé.

Megközelítőleg 2,5 km-t megtéve, egy nagyméretű erdészeti rakodó mellé érünk. A rakodó folytatásában a Dosnya-patak völgyében vezető, köves erdészeti úton haladunk tovább. Egy hosszabb D-i rányba tartó egyenes részt követően a patakvölgy mellett egy éles fordulóhoz érünk.

Itt letérve, a patak mellett futó földúton haladunk tovább. 400 métert követően az út balra fordul egy vadászlesnél. Tovább haladva 200 méter után az út jobbra fordul, mi pedig az itt kezdődő ösvényen kapaszkova érünk fel a Tamásvár sziklatömbjéhez.

Fontos! A Tamásvár fokozottan védett természeti területre esik!

Ha ezt az üzenetet látja, hirdetésblokkolója letiltotta a térkép betöltését. A hirdetésblokkolót a címsorban megjelenő adatvédelem vagy követés elleni védelem ikonokra kattintva kapcsolhatja ki.
Tekintse meg partnereink ajánlatait a bal oldali térképen, melyen minden szálláshelyet egy ármező jelöl. A térkép a kurzor segítségével mozgatható és nagyítható. További szálláshelyek betöltéséhez nagyítson rá egy településre. Az adott szálláshelyről további információ az ármezőkre kattintva érhető el.